Startups: financieel nog wel gewild?

BLOG - Daar staat u dan met uw startup. Een waanzinnig goed plan, een nieuwe techniek die de wereld gaat verbeteren en dus veroveren, en het volste vertrouwen dat uw bankrekening straks gelijk is aan die van andere succesverhalen. Er is echter een kleine en verwaarloosbare hobbel die genomen moet worden: een investeerder vinden die u naar de zevende ondernemershemel kan brengen. Dit is toch een kans die niemand laat liggen?

Het gonst van alle geruchten dat startups gewild zijn bij (durf)investeerders. Overal ontstaan verschillende valleys en struikelt men over incubators en accelerators. Nederland wordt de tweede Silicon Valley, waar op basis van een goede pitch, blind miljoenen worden gestopt in zolderkamertjes die straks uitgroeien tot de nieuwe corporates.

Gemotiveerd door alle succesverhalen en de startup-hype, die door de media wordt aangewakkerd, wordt de rode loper voor durfinvesteerders al uitgerold. Helaas….. die loper wordt maar sporadisch door de lederen zolen van de investeerders beroerd. Daarnaast constateert u dat de uitgangssnelheid groter is dan die van de inkomende snelheid. Wat is er aan de hand?

‘Er wordt meer geïnvesteerd in minder bedrijven’
Iedere investeerder zorgt goed voor zijn geld en maakt bij iedere propositie een afweging van de zakelijke risico’s. De gemiddelde investeerder, groot of klein, wil eerst een product samen met klanten en omzet zien. Zijn die er niet, dan is het risico op een ‘default’ te groot, met een afwijzing als resultaat. De startups waar de media het vaak over heeft, zijn eigenlijk beginnende scale-ups die de startup-fase voorbij zijn. Bijvoorbeeld: op 26 januari berichtte Nu.nl uit een onderzoek van KPMG met de titel: “Investeerders steken flink hoger bedrag in startups”. Zijn alle startups die dit lezen blij? Nee. Het klopt dat er meer wordt geïnvesteerd, maar er wordt meer geïnvesteerd in minder bedrijven. Daarnaast zijn dit scale-ups die hun bestaansrecht hebben bewezen en een aantoonbare groei in het vooruitzicht hebben. Door hier flink in te investeren kan de groei worden versterkt en het risico verlaagd. Niet van toepassing op het goede plan dat op uw zolderkamer wacht op zijn glorieuze toekomst.

Wat nu?
Het beste is om ervoor te zorgen dat de basis goed is voordat u maar denkt aan investeerders: het product moet in de markt zijn gezet en de eerste omzet al binnenkomen. Op dat moment heeft u twee voordelen: uw onderhandelingspositie is significant beter en u heeft meer profijt van de investering, omdat deze daadwerkelijk bijdraagt aan groei en daarmee aan uw rendement.  Echter, hoe creëert u deze situatie voor een scale-up?

Ondernemerschap is eenzaam, vraagt om doorzettingsvermogen, en betekent in het begin veel boterhammen met pindakaas. Voordat u begint met groot te denken, gaat u inderdaad met beperkte middelen aan de slag. De bootstrap-tactiek: probeer met minimale investeringen zo snel mogelijk een werkend product te krijgen die u zo snel mogelijk op de markt kunt krijgen. Investeer alleen in die zaken die bijdragen aan het doel en besteed zo veel mogelijk uit. Businessminimalisme en in vaktermen: lean startup. Een pand, een leaseauto en dure medewerkers zijn hier (nog) geen onderdeel van. Deze beperkte middelen vindt u bij u zelf, vrienden en familie eventueel aangevuld met een vorm van crowdfunding.

‘Wordt die scale-up waar investeerders geld in pompen’
U staat echter niet alleen. De overheid onderkent dat banken u niet mogen helpen en dat investeerders pas later aanschuiven. Naast subsidies kan de overheid u ook ondersteunen met verschillende kredietvormen. Deze overheid bestaat naast RVO, ook uit de verschillende regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Dus u kunt dan, samen met het vangnet van de overheid, ervoor zorgen dat u straks die scale-up bent waar de investeerders meer geld in pompen.

Wilt u meer weten over de organisatie van uw startup en de financieringsmogelijkheden? Neem gerust contact met mij op voor een uitdagend gesprek.

Vindsubsidies consultant Martijn Croon
martijn.croon@vindsubsidies.nl