Samenwerkingsproject ViriCiti en Heliox in top 5 MIT-regeling

vb-heliox.png (1)

Samenwerkingsproject ViriCiti en Heliox in top 5 MIT-regeling


ViriCiti en Heliox zijn bij de competitieve MIT-innovatiesubsidie met totaal 130 ingediende projecten in de top 5 geklasseerd! Met slimme technologie en algoritmes zorgt het OV Smart Charging project dat elektrisch openbaar vervoer slimmer wordt gemaakt en energie alleen op het meest gunstige tijdstip wordt afgenomen.

Bijdrage aan wereldwijde energietransitie
Het energieverbruik van elektrische bussen is nu nog marginaal, maar zal een factor van invloed gaan worden in de komende 10 jaar. Door de ontwikkeling van smart charging voor ov-vervoer wordt er een grote bijdrage geleverd aan de wereldwijde energietransitie. Hernieuwbare energie wordt beter inzetbaar door nauwkeurige voorspelling en optimalisatie van laadmomenten, en de luchtkwaliteit binnen de steden zal sterk worden verhoogd.

Onze klanten ViriCiti en Heliox
ViriCiti is Europees marktleider in het monitoren van onder andere locatie, State of Charge (SOC) en resterend bereik van een ov-vloot. Samen met adviezen op basis van historische data zorgen zij voor maximale inzetbaarheid van de ov-voertuigen. In Nederland leveren zij deze dienstverlening onder meer Qbuzz, Arriva en Schiphol.

Heliox is in 2009 ontstaan vanuit Philips-wortels, gericht op innovatieve hoogvermogen voedingen en versterkers voor consumentenelektronica. Inmiddels is Heliox Nederlands en Europees marktleider binnen de nichemarkt van hoogvermogensladers voor bussen, en levert zij aan grote Europese busfabrikanten en vervoerders als Daimler, VDL en Volvo. In tientallen Europese steden wordt er geladen met laders van Heliox, waarbij het recent geïnstalleerde laadnetwerk op Schiphol de grootste ter wereld is met 13 MW.

De subsidie Mkb Innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) stimuleert innovatie over de regiogrenzen heen. De MIT kan ook interessant zijn voor WBSO-projecten. Meer weten over de MIT in 2019?

Gepubliceerd op 17-12-2018