Subsidies aanvragen voor innovatie in IT is ook een kwestie van vertrouwen

Ondernemers die teleurgesteld zijn in subsidies. IT-adviseur Barkev Nazarian van Vindsubsidies komt ze vaak tegen. Een aanvraag, waar veel tijd in werd gestoken, maar die niet werd gehonoreerd. Een subsidieadministratie die tegenviel. Of een adviseur die zijn klant na de negatieve beschikking liet vallen als een baksteen. Voor veel van deze ondernemers is het beschadigde vertrouwen in subsidies reden om geen bijdrage meer aan te vragen voor IT en innovatie. Hoe win je dat vertrouwen terug?

Nazarian betreurt het verloren vertrouwen van IT-ondernemers. Want vooral voor IT-bedrijven en IT-projecten zijn veel interessante subsidies te benutten. Vandaar dat Nazarian veel tijd steekt in het herstellen van het vertrouwen van ondernemers in subsidies.

Meerdere afwijzingen WBSO-subsidie voor IT-bedrijf

Nazarian beschrijft het voorbeeld van een middelgroot IT-bedrijf. Het bedrijf, met veel grote klanten in verschillende sectoren, ontving in het verleden meerdere malen een afwijzing op een aanvraag voor de WBSO. Ondanks het grote aantal innovatieve projecten en ondanks dat de ondernemer wel degelijk een adviseur in de arm had genomen. Waarom ging het dan toch mis?

Te weinig kennis van IT innovatie

Volgens Nazarian beschikte de eerdere adviseur over te weinig kennis van IT en logistieke oplossingen. Hierdoor kon de mate van innovativiteit van verschillende projecten onvoldoende worden aangetoond aan de subsidieverstrekker. ,,Dit probleem zien we bij veel IT-bedrijven. Het is een sector waarvoor veel specialistische kennis is vereist om innovatie te herkennen en ook te beschrijven voor subsidieverstrekkers. Wanneer je als bedrijf met de verkeerde adviseur aan tafel belandt, kan dit uitmonden in een teleurstelling.’’

Vertrouwen winnen in aanvragen subsidie voor IT innovatie

,,Het vertrouwen en enthousiasme in en voor subsidies was tot het nulpunt gedaald. Ik heb er veel tijd in gestoken om het vertrouwen te winnen. Door te laten zien dat ons IT-team zich verdiept in de projecten en producten van onze klanten. En hen niet laten vallen, ook niet na een afwijzing. Dan maken we, indien zinvol, eerst bezwaar. Of bekijken we samen met de klant waarom een project niet positief is beschikt en kijken we op welke punten we de aanvraag kunnen verbeteren.’’

WBSO IT aanvraag in één keer beschikt

Nazarian diende onlangs een nieuwe WBSO-aanvraag in voor het specifieke IT-bedrijf. En met succes. De aanvraag werd positief beschikt. In één keer, ook zonder vragenbrief van de subsidieverstrekker. ,,Heel blij mee. Ook voor de klant die gewoon recht heeft op deze subsidie’’, aldus Nazarian.

Groot aantal innovatieve IT-ondernemers loopt subsidies mis

Volgens Nazarian toont deze case aan dat een succesvol subsidieproject een kwestie is van het inbrengen en toepassen van de juiste kennis, maar ook van wederzijds vertrouwen. ,,Investeren in de klant loont, maar is helaas niet altijd een vanzelfsprekendheid. Ook beschikken veel advieskantoren niet over speciale IT-consultants waardoor door gebrek aan de juiste kennis projecten verkeerd worden aangevlogen en dus geen subsidie krijgen toegewezen. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal innovatieve IT-bedrijven hierdoor subsidie mislopen. Subsidie voor investeringen en innovatie, waar zij gewoon recht op hebben.’’

Contact met Barkev over jouw IT-innovatieprojecten?