Subsidies aanvragen; ook een kwestie van vertrouwen

BLOG - Ondernemers die teleurgesteld zijn in subsidies. Consultants van Vindsubsidies komen ze vaak tegen. Een aanvraag, waar veel tijd in werd gestoken, maar die niet werd gehonoreerd. Een subsidieadministratie die erg tegenviel. Of een subsidieadviseur die zijn klant na de negatieve beschikking liet vallen als een baksteen. Voor veel van deze ondernemers is het beschadigde vertrouwen in subsidies en de ‘bijbehorende’ adviseurs reden om geen bijdrage meer aan te vragen voor innovatieve projecten. Heel jammer, vindt ook IT-consultant Barkev Nazarian. Vandaar dat hij veel tijd steekt in het herstellen van het vertrouwen van ondernemers in subsidies.

Zoals onlangs bij een middelgroot IT-bedrijf in Oost-Nederland. Het bedrijf, met veel grote klanten in de foodsector, ontving in het verleden meerdere malen een afwijzing op een aanvraag voor de WBSO. Ondanks het grote aantal innovatieve projecten en ondanks dat de ondernemer wel degelijk een adviseur in de arm had genomen. Waarom ging het dan toch mis?

Volgens Nazarian beschikte de eerdere adviseur over te weinig kennis van IT en logistieke oplossingen. Hierdoor kon de mate van innovativiteit van verschillende projecten onvoldoende worden aangetoond aan de subsidieverstrekker. ,,Dit zien we bij veel IT-bedrijven. Het is een sector waarvoor veel specialistische kennis is vereist om innovatie te herkennen en ook te beschrijven voor de subsidieverstrekkers. Wanneer je als bedrijf met de verkeerde adviseur aan tafel belandt, kan dit uitmonden in een teleurstelling. Zo ook bij deze klant. Het vertrouwen en enthousiasme in en voor subsidies was tot het nulpunt gedaald. Ik heb er veel tijd in gestoken om het vertrouwen te winnen. Door te laten zien dat ons IT-team zich verdiept in de projecten en producten van onze klanten. En hen niet laten vallen, ook niet na een afwijzing. Dan maken we, indien zinvol, eerst bezwaar. Of bekijken we samen met de klant waarom een project niet positief is beschikt en kijken we op welke punten we de aanvraag kunnen verbeteren.’’

Nazarian diende onlangs een nieuwe WBSO-aanvraag in voor het specifieke IT-bedrijf. En met succes. De aanvraag werd positief beschikt. In één keer, ook zonder vragenbrief van de subsidieverstrekker. ,,Heel blij mee. Ook voor de klant die gewoon recht heeft op deze subsidie’’, aldus Nazarian.

Volgens Nazarian toont deze case aan dat een succesvol subsidieproject een kwestie is van het inbrengen en toepassen van de juiste kennis, maar ook van wederzijds vertrouwen. ,,Investeren in de klant loont, maar helaas is dat voor veel bureaus geen vanzelfsprekendheid. Ook beschikken veel advieskantoren niet over speciale IT-consultants waardoor ook door gebrek aan de juiste kennis projecten verkeerd worden aangevlogen en dus geen subsidie ontvangen. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal innovatieve IT-bedrijven hierdoor onterecht subsidie misloopt.

Lees ook: Te kleine innovatieprojecten om subsidie aan te vragen? Dat lossen we op!