Ketenmachtiging eHerkenning vanaf 2021 verplicht bij WBSO aanvragen.  Vijf vragen!


Vanaf 2021 kan de WBSO subsidie worden aangevraagd via een nieuw online portaal van de RVO. Dit portaal heeft allerlei voordelen, maar om er gebruik van te kunnen maken moeten ondernemers die hun subsidiezaken uitbesteden aan een intermediair een ketenmachtiging voor e-herkenning regelen voor hun adviseur. Vijf vragen over deze verandering:

1. Wat houdt de ketenmachtiging eHerkenning in?
De machtiging houdt concreet in: een formulier met daarin allerlei relevante gegevens plus een kopie van het ID-bewijs van de tekenbevoegde die de machtiging afgeeft. Dit geheel moet per post naar een leverancier van eHerkenning. De ketenmachtiging is nodig omdat de RVO zich vanaf volgend jaar moet confirmeren aan de
richtlijnen van de nieuwe Wet Digitale Overheid. 

2. Welke voordelen heeft het nieuwe aanvraagportaal van de RVO?
Het nieuwe aanvraagportaal van de RVO betekent op veel gebieden een vooruitgang ten opzichte van het bestaande e-loket. Het portaal biedt een totaal overzicht van het WBSO-dossier van ondernemers met daarin alle relevante stukken van nieuwe en oude aanvragen en de status van lopende projecten. En alle communicatie verloopt digitaal via het portaal. 

3. Hoe lang is de ketenmachtiging geldig?
Een ketenmachtiging is maximaal 5 jaar geldig. Daarna moet de ketenmachtiging opnieuw worden uitgereikt.

4. Hoe helpt Vindsubsidies bedrijven met het regelen van de ketenmachtiging?
Vindsubsidies zal haar klanten ook zelf informeren over het proces en hen stap voor stap mee nemen, zodat alles straks goed geregeld is. Dat dit proces soepel verloopt is van belang, want de ketenmachtiging gaat uiteindelijk voor alle subsidies gelden. Immers, alle subsidieverstrekkende overheden zullen zich moeten houden aan de Wet Digitale Overheid.

5. Wat moeten bedrijven die via Vindsubsidies WBSO aanvragen nu doen?
Onze klanten hoeven nu niets te doen en worden door Vindsubsidies op de hoogte gehouden van de stand van zaken en de stappen die moeten worden genomen. Op dit moment draaien wij een proef met een aantal klanten zodat we ervoor kunnen zorgen dat het proces soepel verloopt.

Neem bij vragen over de ketenmachtiging voor eHerkenning gerust contact met ons op. Via je vaste accountmanager of via 088-2020400/ info@vindsubsidies.nl.