'Flinke aankoopsubsidies voor elektrische auto op komst'

 

Er moeten belastingvoordelen en subsidies komen om elektrisch rijden verder te stimuleren. Rijden op benzine en diesel moet daarentegen duurder worden.

Dat staat in plannen van de Mobiliteitstafel, zo meldt
NU.nl. De Mobiliteitstafel is één van de vijf overleggroepen die werken aan het Klimaatakkoord.

Om ervoor te zorgen dat er in 2030 alleen nog maar elektrische auto's nieuw worden verkocht, moet er in 2020 een aanschafsubsidie van € 6000 komen. In 2030 moet die subsidie teruggebracht zijn tot € 2200. Voor een zakelijke auto zou de aanschafsubsidie € 3430 moeten worden, aflopend naar € 1830 in 2024. De elektrische auto's zouden bovendien tot 2025 vrijgesteld moeten blijven van aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting.

MIA-voordeel vervalt na 2020
Deel van de plannen is wel dat de Milieu-investeringsaftrek (MIA), die bedrijven nu voor elektrische auto's of laadpunten kunnen aanvragen, na 2020 niet meer open zal staan voor dit soort investeringen. Dat meldt de NOS.

Tot slot willen de overleggende partijen maatregelen om tweedehands elektrische auto's zoveel mogelijk in Nederland te houden. Hierbij moet worden gedacht aan de mogelijkheid een tweedehands elektrische auto te kunnen leasen. Ook moeten de accupakketten ingeleverd kunnen worden voor hergebruik.

Fossiele brandstoffen
Het gebruik van fossiele brandstoffen moeten volgens de plannen duurder worden. De partijen aan de Mobiliteitstafel stellen voor de accijns op benzine en diesel per 2020 met 1 cent te verhogen en twee jaar later met nog eens hetzelfde bedrag.

Ook zou de motorrijtuigenbelasting voor auto's die rijden op fossiele brandstoffen omhoog moeten.